Utrecht Centraal

Projectomschrijving

Status project

Nog in uitvoering: bus- en tramstation centrumzijde, geplande oplevering: tweede helft 2019

Opening stationshal

woensdag 7 december 2016


Het aantal reizigers en passanten op Utrecht Centraal groeit. Het station is ooit gebouwd voor circa 35 miljoen reizigers per jaar, maar op dit moment maken jaarlijks zo’n 88 miljoen mensen gebruik van het station. Dit aantal neemt in de toekomst alleen nog maar toe, naar verwachting tot zo’n 100 miljoen reizigers in 2030. Daarom bouwde ProRail een nieuwe Stationshal.

Utrecht Centraal is de plek waar trein, bus en tram naadloos op elkaar aansluiten. Reizigers krijgen er in 2019 een tramverbinding naar Universiteitscentrum De Uithof bij.  

Van alle gemakken voorzien

In de nieuwe stationshal van Utrecht Centraal is het voor reizigers in één oogopslag duidelijk hoe zij hun reis kunnen vervolgen. Reisinformatie en de toegang tot de trein,-bus,- en tramperrons bevinden zich in het midden van de hal. Perrons zijn verbreed zodat er meer ruimte is voor in- en uitstappen. Bovendien kunnen reizigers het perron sneller verlaten; met op elk perron op vaste plekken een lift, roltrap én vaste trap. Ook hebben treinen vaste vertreksporen.

Voorzieningen en winkels zijn aan de twee lange zijden van de stationshal. Op het balkon zijn cafés en restaurants. Aan de andere kant is er zicht op de treinen.

Markant gebouw

Het nieuwe Utrecht Centraal is overdekt met een groot golvend dak dat door zijn vorm zorgt voor veel lichtinval en ruimte. De lichtlijnen in het dak benadrukken de golvende beweging.
Het station wordt een herkenbaar, zelfstandig gebouw met aan twee kanten een duidelijke entree aan een groot, verhoogd voorplein. Aan de Jaarbeurskant ligt het Stadsplateau voor het Beatrixgebouw en het Stadskantoor. Aan de stadskant worden Hoog Catharijne en het station van elkaar losgeknipt. Het nieuwe Stationsplein is in aanbouw (eerste deel open sinds 14 februari 2018). Vanaf dit plein komt er een toegang naar het vernieuwde Hoog Catharijne. Maar het wordt ook mogelijk om vanaf het plein, via trappen, richting binnenstad te lopen. De fietsen die nu nog rondom het station staan, komen steeds meer in overdekte stallingen, die op het Jaarbeursplein is al klaar en onder het nieuwe stationsplein komt de grootste ter wereld, het eerste dele vna deze stalling is in gebruik sinds de zomer van 2017.

Buiten langs de vernieuwde stationshal loopt een promenade van zo’n 300 meter over de sporen. Deze passage met winkels verbindt het Jaarbeursplein met het Stationsplein. Een verkorte route naar de stad met een mooi zicht over de sporen.

Feiten en cijfers

 Opdrachtgever      ProRail namens het ministerie van infrastructuur en openbare ruimte, NS en Gemeente Utrecht
 Architect Benthem Crouwel Architekten ism Movares  
 Aannemer Stationshal: Besix
 Capaciteit nu 284.000 gebruikers station per dag
 Capaciteit 2025 360.000 gebruikers station per dag

Fasering van de bouw is goed te zien in onderstaand filmpje:

Werkzaamheden

Het station blijft tijdens de verbouwing gewoon in gebruik: treinen en bussen blijven rijden, zo’n 200.000 mensen lopen dagelijks over het station, de winkel blijft open.

In 2011 startte de bouw met een uitbreiding van het station tussen de oude stationshal en het Beatrixgebouw. In de volgende bouwstappen is telkens een deel van de hal helemaal gestript en verbouwd, om vervolgens als onderdeel van de nieuwe hal te worden opgeleverd. Op 7 december 2016 is de nieuwe hal geopend.

Wanneer in 2019 het bus- en trramstation Centrumzijde open gaat is Utrecht Centraal helemaal klaar, en klaar voor de toekomst.  

De meest recente plattegrond, van juli 2016: onder deze doorklik.