Stationsplein

Projectomschrijving

Status project

in uitvoering

Geplande bouw

In fases 2013 - 2018


Hoog Catharijne en Utrecht Centraal gaan nu nog vrijwel ongemerkt in elkaar over, maar worden in de toekomst ‘losgeknipt’. De stationstraverse is aan het verdwijnen. Hiervoor in de plaats komt een groot verhoogd plein met daaronder een fietsenstalling voor 12.500 fietsen. Je kan dan vanaf het plein naar Hoog Catharijne of via de trap, roltrap of lift naar het straatniveau om zo de binnenstad in te lopen. Op het plein en in de bebouwing ernaast is plaats voor winkels en horeca onder een transparant dak met terrassen.

Het Stationsplein wordt de nieuwe schakel tussen Utrecht Centraal, Hoog Catharijne en de historische binnenstad van Utrecht. Voetgangers krijgen zowel op het plein als op de routes ernaartoe ruim baan.

Vanaf het Vredenburg en de Mariaplaats komt er een natuurlijke overgang van de binnenstad naar Utrecht Centraal. Met het ontwerp wordt steeds duidelijker hoe de complexe bouwpuzzel hier gelegd gaat worden. In de straten naar het plein toe komt meer levendigheid. Met het verdwijnen van de vele fietsen op straat komt er ruimte voor brede en groene straten. Met extra ingangen op straatniveau voor de kantoren in Hoog Catharijne, ruimte voor kleinschalige winkels en horeca op straat- en pleinniveau.

De bereikbaarheid van Utrecht Centraal en Hoog Catharijne voor hulpdiensten wordt geregeld met een speciale hellingbaan. De expeditie van Utrecht Centraal verloopt via de bestaande expeditiestraten van Hoog Catharijne en gaat dan onder het stationsplein door naar het station.

De doorgaande route door de Stationsstraat is al afgesloten waardoor er later een verkeersluw gebied ontstaat met plaatsen voor Kiss & Ride, invalide parkeerplaatsen en taxi’s. Voor fietsers komt er wel een doorgaande route. De fietser rijdt straks tot onder het plein, stalt zijn/haar fiets op één van de verdiepingen en is zo in het station. Dit is de meest praktische plek voor het stallen van een fiets.

Het voorlopig ontwerp is in mei 2012 vastgesteld, het stedenbouwkundig plan en beeldkwaliteitsplan in december 2012. Het definitief ontwerp is in juni 2013 vastgesteld. Juli 2014 is de bouw van het Stationsplein begonnen.

De bouw van Stationsplein en de renovatie van de Noorderstalling wordt mede mogelijk gemaakt met een bijdrage van de provincie Utrecht.

Feiten en cijfers

 Opdrachtgever      Gemeente Utrecht
 Architect Ector Hoogstad Architecten, in samenwerking met Buro Sant en CO (landschapsontwerp) en Royal Haskoning (engineering)
Aannemer BAM Infra regio Civiel en BAM Bouw en Techniek
Aantal fietsparkeerplekken
in stalling
12.500

Werkzaamheden

Wilt u graag op de hoogte blijven van de werkzaamheden op en rond Stationsplein, aannemer BAM verstuurt regelmatig een nieuwsbrief, aanmelden kan via: info@bam-spo.nl. Het archief van deze brieven staat hier.