Moreelsebrug

Projectomschrijving

Opgeleverd

16 december 2016  


De Moreelsebrug is een brug voor fietsers en voetgangers. Hij loopt over het spoor van de Croeselaan naar het Moreelsepark. Met de trappen meegeteld is de brug 295 meter lang, 10 meter breed en ruim 8 meter hoog. Op de brug staan 17 ijzerbomen die in de herfst mooi rood kleuren..

Debrug kreeg haar naam door een prijsvraag.

De brug op en af

Aan beide kanten van de brug zijn liften en trappen. In het volle stationsgebied was er geen ruimte om ook fietspaden naast de trappen te maken. Daarom zijn er fietsgoten.

Feiten en Cijfers

Opdrachtgever Gemeente Utrecht
Architect CEPEZED
Bouw Aannemersbedrijf Colijn en BSB Staalbouw onder verantwoordelijkheid van ProRail

Werkzaamheden

CU Speeddate met Huub Steggehuis van ProRail op de Moreelsebrug

De eerste palen van de brug zijn in juni 2015 de grond in gegaan aan de westkant van het spoor, bij busstation Jaarbeurszijde en op het nieuwe perron voor spoor 20-21. Vervolgens zijn de V-vormige pilaren geplaatst, ter ondersteuning van de brugdelen. Najaar 2015 is gestart met het plaatsen en inhijsen van de eerste brugdelen aan de westkant. Half 2016 ging de bouw van de brug aan de andere kant van het spoor van start, dit is bij het voormailige busstation Centrumzijde.

Ook buiten Utrecht is gewerkt aan de nieuwe brug: de metalen brugdelen zijn in Friesland gemaakt.